איך לא ללכת לאיבוד באיקאה

“תגידי את מהמעצבות שאוהבות את איקאה או לא?” הלקוחות החדשים שלי מרמת-גן שאלו אותי לאחרונה. השאלה הזו היא מסוג השאלות הקרדינליות שמחלקות את אוכלוסית העולם לחצי… ואין ספק שכדאי שתהיה בחצי הנכון. הם, היה חשוב להם להדגיש, דווקא די בעניין של איקאה. הם אוהבים את הסגנון של הרשת, את המבחר של המוצרים וכמובן גם את המחירים. “כן, בטח… זאת אומרת בדרך כלל, תלוי מה…” עניתי תשובה קצת מגומגמת ולא לגמרי ברורה.

בדרך הביתה חשבתי על העניין. אני אוהבת את איקאה, אפילו מאוד. למעשה, אין לי פרויקט שבו לא שילבתי לפחות פריט אחד מאיקאה. אני יכולה להתמצא בחנות המבוכית שלהם גם עם עיניים עצומות ושולטת באתר שלהם ברמה גבוהה עדי כדי מביכה (ואם במקרה מישהו שם באיקאה אי פעם יקרא את זה, זוהי ההזדמנות להסתייג מהפורמט החדש של האתר). אבל לצד יתרונותיה הבולטים, יש לאיקאה לא מעט נפילות וחשוב לקחת אותן בחשבון, אם רוצים לתכנן שם יום קניות מוצלח. ואני בכוונה כותבת יום קניות כי איכשהו עם איקאה, זה אף פעם לא מסתכם רק בקפיצה לחנות. אז מה לקנות ועל מה לוותר באיקאה?

ריהוט –
ספות לאאא… מיטות ושידות – למה לא?!

בגדול, הכלל שלי לגבי הרהיטים באיקאה הוא כל מה שיפה ולא מרופד הולך… ספות לדוגמה, אני ממש משתדלת למצוא בחנויות אחרות. גם אם יש איזשהו דגם שמוצא חן בעיניי, רוב הסיכויים שהוא יאבד את הצורה שלו לאחר זמן קצר. מספיק להתרשם מהפער בין איך שהספות נראות בקטלוג לאיך שהן נראות בחנות, כדי להבין שמרגע הקנייה זה לא ילך וישתפר…

את המיטות של איקאה אני דווקא מחבבת, גם אם הן סטנדרטיות למדי מבחינת העיצוב. לרובן יש אפשרויות אחסון מעולות, מה שמאפשר להקל על עומס הריהוט בחדרי השינה הפצפונים הנפוצים בארצנו. עדיף כמובן לבחור במיטות מעץ מלא ולא בציפוי מלמין. גם אם עם הזמן המיטה נפגעת, על עץ מלא זה בכל זאת נראה פחות נורא מציפוי מתקלף. אותו עקרון חל בשידות כמובן… מלמין זה פשוט מבאס!

מערכות מידוף – כן!!!

הן אולי קצת פחות מעוצבות לטעמי, אבל גם אני לא יכולה לקחת מאיקאה את המקום הראשון בעניין הזה. בכל מה שקשור למערכות המידוף, האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות ואני ממליצה להעזר באנשי המקצוע המסתובבים במחלקה כדי להחשף לכל האופציות הקיימות. למרות הפיתוי להשתמש בהן לחדרי ארונות, השימוש הנכון יותר לגביהן הוא לאורך הקיר – ניצול נכון יותר של אחסון פר שטח.

מחלקת המטבחים:

גופי ארונות המטבחים באיקאה עשויים משבבית אירופאית דחוסה. רוב חברות המטבחים בארץ משתמשות בסנדביץ ליצור הגופים, שהוא חומר שיכול להיות עמיד יותר בהתאם למספר השכבות שלו. מנסיוני גם חזיתות פורמייקה ופולימר שנפוצות בשימוש אצל אותן חברות וגם אצל נגרים, בדרך כלל עמידות יותר לעומת מגוון הציפויים העדינים והפגיעים שיש באיקאה. חסרון נוסף שיש למטבחים באיקאה הוא המידות הקבועות של יחידות האחסון שלא תמיד מתאימות למידות בשטח.

באופן אישי, אני חייבת לציין שאני אוהבת את הדגמים של המטבחים ובאחד הפרויקטים הראשונים שלי בחרנו בדגם יפהפה שלהם, אבל לבית עם מטבח פעיל או עם ילדים קטנים אני לא בטוחה שהייתי ממליצה דווקא על איקאה.

כלי בישול ואפיה vs כלי אוכל והגשה

אז על רוב דגמי המטבחים של איקאה אני לא ממליצה. גם לגבי כלי הבישול והאפייה יש לי קצת ספקות… אני אמנם רחוקה מלהיות מומחית בתחום הזה, אבל אם ציפוי של מחבת מתחיל להתקלף אחרי כמה חביתות אז כנראה שהיא לא הדבר הכי איכותי בשוק. מה כן? כלי אוכל והגשה. גם הקנקנים וגם המגשים הם בדיוק מסוג הדברים שהופכים את האירוח למלא סטייל בהשקעה לא גדולה מדי.

על מפות כותנה בואו נדבר כשהילדים שלי יגדלו יותר וישפכו קצת פחות…אבל על כלי חרס במקום פלסטיק אני אישית לא מוכנה להתפשר, גם בארוחת ערב סטנדרטיות. הסטים של הצלחות תמיד מגיעים בצבעים מוצלחים ועדכניים, הם עמידים באופן מפתיע למדי וגם אם נשבר לכם, תמיד אפשר לעשות השלמות בבודדים.

אה, חוצמיזה יש לי רק עוד 3 מילים להגיד לכם: הסכו”ם השחור החדש. זהו.

מחלקת הטקסטיל

אם אתן בעניין של להתפנק עם המצעים והמגבות שלכם (וכדאי שתהיו בענין של להתפנק עם המצעים והמגבות שלכם) אני ממליצה ללכת על טקסטיל איכותי יותר משל איקאה. לרוב המצעים שלהם יש תחושה סינטתית והמגבות לא סופגות מספיק טוב מבחינתי. למעט אולי BLAVINDA ו- LINBLOMMA הסטים האיכותיים והיקרים יותר, אבל למה לכם להסתבך עם השמות האלה? יותר פשוט כבר לקפוץ לגולף אנד קו או פוקס הום.

מה שכן, כשזה מגיע לטקסטיל אני לא חושבת שיש לאיקאה מתחרים למחלקת השטיחים והכריות. שם באמת תוכלו למצוא good value for you money. נכון שחלק מהדוגמאות קצת ארכאיות, אבל בינהן מסתתרות גם כמה יציאות מוצלחות במיוחד (כמו שתוכלו לראות פה וגם פה) וחוצמיזה זאת מחלקה שדואגת לעדכן את הקולקציה שלה כמעט כל עונה.

מחלקת התאורה

מחלקת התאורה היא מחלקה מאכזבת למדי, כשאני בוחרת תאורה לבית אני תמיד מפרידה בין תאורה פונקציונלית לבין גופים מעוצבים. במקרה הזה גם אלה וגם אלה לא משביעי רצון. התאורה הפונקציונלית באיקאה לא מספיק מגוונת והתאורה המעוצבת לא מספיק עדכנית בעיניי… בחנויות התאורה יש מספיק אלטרנטיבות טובות, גם ברמת המחירים של איקאה.

ילדים זה שמחה

אז הנה מחלקה שבה אני יכולה לפרגן לאיקאה בכיף. אולי דווקא בגלל שלפריטים במחלקה הזאת יש מראש תוקף מוגבל, הרי הילדים שלנו גדלים כל מהר… איקאה מציעה מוצרים מקסימים במחירים שלא תתבאסו להשקיע. ניכר שהם מצד אחד חושבים עלינו כהורים ומנסים להקל עלינו את החיים עם פתרונות פרקטיים לחלוטין ומצד שני הם לא מוותרים על חוויית המשחק של הילד, על הצבעוניות, היצירתיות, התנועה והכיף.

עוד לא כתבתי על כסאות (כן) ועל שולחנות (פחות), אבל אני סומכת עליכם שהבנתם את העקרון ובאופן כללי – העצה הכי טובה לגבי איקאה – להשתדל להימנע מהרהיטים שיש לכולם ולבחור מהקולקציות המעוצבות יותר. הרבה יותר כיף לשלם יחסית מעט על פריט יחודי, מאשר לקנות דווקא את אלה שמזוהים עם איקאה ונמצאים בכל דירה שנייה בישראל.

ומה עוד לא כדאי לקנות? את הנקניקיה…

*כל התמונות המופיעות בפוסט לקוחות מהאתר המשגע של LIVET HEMMA